Chcąc znaleźć odpowiedź na pytanie postawione w tytule, należy przede wszystkim zacząć od tego, czym jest promocja produktu, a raczej skuteczna promocja produktu?

Dziś już prawie każdy korzysta z ogólnodostępnych sposobów reklamy. Banałem jest stwierdzenie, że aby promocja była skuteczna, musi wyróżniać się na tle konkurencji. Co znaczy wyróżniać się? Musi być inna – ma zadziwiać, szokować, wzbudzać kontrowersje, a przede wszystkim budzić w nas emocje. To właśnie nimi najczęściej kierujemy się podczas dokonywania wyboru.

Niedawno czytałem raport sporządzony w marcu 2014 r. przez Web Video Marketing Council przedstawiający sytuację usług wideo w działaniach promocyjnych online w czwartym kwartale 2013 r. oraz pierwszym 2014 r.

Na pytania odnoszące się do najbardziej efektywnych metod kampanii reklamowych z użyciem wideo prawie 84% respondentów wskazała linkowanie bezpośrednio do stron zawierających materiały wideo. Wyraźnie tutaj zarysowuje się trend wzrostowy. Na początku 2012 r. tego typu odpowiedzi było ok 67% a w 2011r ok 44%.

Prezentując produkt czy usługę na wideo, jesteśmy w stanie w dużo łatwiejszy sposób kierować emocjami widza. Jeżeli wideo zostanie wykonane profesjonalnie, a do tego, co chcemy pokazać, dobierzemy odpowiednią muzykę, mamy sporą szansę na sukces. Odpowiednio przemyślana wideoreklama musi być dynamiczna, interesująca i przyciągająca uwagę klienta. Przede wszystkim nie może być za długa, aby widz podczas jej oglądania się nie znudził.

Poczucie niedosytu jest znacznie bardziej pożądane niż przesyt. Praktycznie każdy film reklamowo-informacyjny trwający dłużej niż 3 minuty bez względu na to, jak byłby ciekawy, tworzy prawdopodobieństwo, że nie zostanie obejrzany do końca. Wideomarketing można wykorzystać w niemal każdej branży, choć oczywiście w zależności od budżetu i rodzaju odbiorcy scenariusz i koncept filmu będzie zdecydowanie różny. Mitem jest myślenie mówiące o lawinowo rosnących kosztach nagrania filmu.

Według analizy przeprowadzonej przez Flimp Media na ponad 2000 kampaniach opartych o e-maile zawierające treści video średnie zaangażowanie odbiorców było na poziomie 1,3 minuty oraz średnim poziomie odpowiedzi 23 procent.

Założenie jest proste: wszystko to, co da się opisać tekstem, da się również pokazać. Co więcej, oddziałujemy w ten sposób na 2 zmysły: wzrok i słuch, co daje nam możliwość wzbudzenia w odbiorcy dużo większych emocji. Wystarczy wyobrazić sobie hotel lub SPA. Prawie każdy ma stronę internetową, która zawiera zdjęcia prezentujące jego atuty oraz zakres oferowanych usług. Umieszczając na stronie głównej film promujący taki obiekt, od razu przyciągamy uwagę potencjalnego klienta. Statystyki mówią, że mamy około 15 sekund, aby zatrzymać go na swojej stronie – jeżeli w tym czasie go nie zainteresujemy, opuści nasz serwis. Często krótki film będący swego rodzaju trailerem jest po prostu wabikiem przyciągającym uwagę. Wybierając wycieczkę na wakacje, wolelibyście zadowolić się zdjęciami z katalogu biura podróży, czy poświęcić 2 minuty, by na własne oczy przekonać się o walorach danego miejsca? Podobna zasada dział również przy innych produktach i usługach, od salonu fryzjerskiego poprzez pizzerie, a kończąc na prezentacji nowego systemu do zarządzania plikami audio lub wideo.

Dodatkowe kanały dystrybucji

Oczywiście najpopularniejszym narzędziem, z którym łączy się wideomarketing są portale społecznościowe. Główną zaletą wideomarketingu jest fakt, iż bardzo łatwo może stać się on marketingiem wirusowym. W połączeniu z serwisami typu YouTube, Facebook czy Vimeo w bardzo szybki sposób można dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów, przy niskim nakładzie finansowym w stosunku do uzyskanych korzyści. Kluczem do sukcesu jest tu jednak pomysł.

Wideomarketing wyróżnienia się formą, co nie zwalnia nas od wkładu kreatywnego w treść. Smutny film pokazujący przykładowo kolejny program CRM dla firm na zasadzie: „oto program X, który pomoże Ci…” niekoniecznie otworzy nam drzwi z napisem sukces.

Na świecie istnieje bardzo dużo przykładów na to, jak w szybkim tempie w sieci rozprzestrzeniają się wideoreklamy. Warto je prześledzić, zapytać samego siebie, czy gdyby nie to, że to mój produkt, to sam obejrzałbym taki film, czy podzieliłbym się z nim ze znajomymi?

Wideomarketing można również wykorzystać na różnego rodzaju targach. Wyświetlenie filmu na TV lub za pomocą rzutnika znacznie szybciej przyciągnie uwagę przechodniów będących naszymi potencjalnymi klientami, niż zwykły baner czy przestarzałe już w swojej formie ulotki. Skutecznym sposobem promocji jest również nagranie filmu na płycie lub na pendrivie. To oczywiście większy koszt, więc nie każdy produkt może się załapać na taką promocję, ale jeśli mamy produkt, którego zakup jest nam w stanie zwrócić inwestycję i stu pendrive’ów, to wówczas w grę wchodzi statystyka i konwersja. Proste matematyczne wyliczenia dadzą odpowiedź, jak bardzo nam się to opłaca.

Nie należy również zapominać o wciąż istotnej sile oddziaływania email marketingu.  Jak oceniany jest wpływ video email marketingu?

Ponad 60% badanych stwierdziło że zwiększa konwersje lub sprzedaż. Najważniejsza konkluzja raportu z 2014r jest to iż więcej niż 93% badanych stwierdziło że używają video w marketingu komunikacji lub sprzedaży. Trend wskazuje na to iż marketing z udziałem video staje sie jednym z krytycznych mechanizmow komunikacji

Wideomarketing nie jest jednak receptą na całe zło. Nie zawsze da się go zastosować i przede wszystkim należy pamiętać to, o czym już tu wspomnieliśmy. To tylko forma, najważniejszy niezmiennie pozostanie core product i treść, która będzie go przedstawiać.

Zostaw Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *